Τραγωδία στα Τέμπη: Η «τρομακτική» παρόμοια σύγκρουση τρένων που συνέβη το 1972

Το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη έχει προκαλέσει σοκ σε ολόκληρη την Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως. Η σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών κόστισε την ζωή σε τουλάχιστον 36 ανθρώπους.

Η χθεσινή τραγωδία, «ανασύρει» από τη μνήμη ένα παρόμοιο δυστύχημα που είχε συμβεί 51 χρόνια πριν, στις 15 Ιανουαρίου του 1972, όταν δύο αμαξοστοιχίες είχαν συγκρουστεί μετωπικά στο ενδιάμεσο των σταθμών «Ορφανά» στην Καρδίτσα και «Δοξαρά» στην Λάρισα. Η σύγκρουση εκείνη είχε κοστίσει την ζωή σε 19 ανθρώπους ενώ είχαν τραυματιστεί άλλοι 44.

Ήταν η περίοδος που ο ελληνικός σιδηρόδρομος είχε ενοποιηθεί με τον ΟΣΕ, ενώ η ενδοεπικοινωνία δεν είχε εισαχθεί ακόμη σαν τεχνολογία, σε ένα δίκτυο μονής γραμμής κάτι που ήταν πολύ επικίνδυνο. Αυτό οδήγησε στην τραγωδία στις 15 Ιανουαρίου του 1972.

Η αμαξοστοιχία «Ακρόπολις Εξπρές» εκτελούσε το δρομολόγιο από το Μόναχο προς την Αθήνα και ένα άλλο τρένο εκτελούσε το δρομολόγιο από την Αθήνα προς την Θεσσαλονίκη, κάνοντας πολλές στάσεις στο «ταξίδι» του προς την συμπρωτεύουσα. Η διασταύρωση των τρένων κανονικά θα γινόταν σε έναν από τους δύο σταθμούς, ωστόσο οι δύο σταθμάρχες μαζί με τον ρυθμιστή κίνησης δεν κατάφεραν να συνεννοηθούν ποτέ και το «Ακρόπολις Εξπρές» δεν σταμάτησε ποτέ στον σταθμό του Δοξαρά, ενώ στην «πόστα» δόθηκε σήμα να «φύγει» κανονικά από το σταθμό των Ορφανών.

Το «Ακρόπολις Εξπρές» έπεσε πάνω στο αργό τρένο με ταχύτητα 100 χιλιομέτρων την ώρα, στις 5 παρά πέντε το απόγευμα, συνθλίβοντας τα πρώτα του βαγόνια, ενώ ακολούθησαν εκρήξεις και ξέσπασε πυρκαγιά. Οι άνθρωποι που σκοτώθηκαν κατευθείαν την ώρα της σύγκρουσης, ήταν οι τρεις μηχανοδηγοί του τρένου, ο θερμαστής και 14 επιβάτες της κοινής αμαξοστοιχίας που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Οι υπαίτιοι του δυστυχήματος κρίθηκε πως ήταν οι δύο σταθμάρχες, Νικόλαος Γκέκας (Ορφανά) και Δημήτριος Παπαδόπουλος (Δοξαρά), οι οποίοι συνελήφθησαν μαζί με τον ρυθμιστή κίνησης των τρένων, Γεώργιο Χαλιώτη. Κατηγορήθηκαν για ανθρωποκτονίες εξ αμελείας και διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών.

Στην πρώτη εκδίκαση της υπόθεσης και οι τρεις κατηγορούμενοι καταδικάστηκαν σε ποινές φυλάκισης από 3 έως 5 χρόνια, ωστόσο ασκήθηκε έφεση αμέσως μετά την απόφαση. Στην δεύτερη εκδίκαση, ο Νικόλαος Γκέκας κρίθηκε πως ήταν ο μόνος υπαίτιος για τη τραγωδία και καταδικάστηκε σε 5 χρόνια φυλάκιση.

ΠΗΓΗ:ΕΡΤ

Σχετικά